Wordt bijgewerkt.
Mail 23 november 2018.
Hartelijk dank. We hebben inmiddels de middag achter de rug en ik kan zeggen dat deze zeer geslaagd was. Ik heb zeer veel goede reacties gekregen op EVA Vocaal. Iedereen vond het prachtig. Dat heb ik de dames van het ensemble al laten weten, maar wil het ook nog even via u doen. Het was echt een mooie aanvulling voor onze bijzondere middag. Dus ook via deze weg zeer veel dank.
Erica Op't Hoog
stadmedewerker communicatie
bureau KNR
Jubileumconcert Marco Bakker op 23 maart 2018.
Eerst en vooral bedankt voor de prachtige avond! Wat heb je dat schitterend gedaan! Ik ben naar het station gerend om de allerlaatste trein te halen.
Sorry dat ik geen afscheiid kon nemen. Het is echt een avond die mij nog heel erg lang gaat bijblijven.
Lieve groet en hopelijk tot snel nog eens.
Elise Caluwaerts.
Concert te Zwaag, december 2016
Hierbij willen wij nogmaals Marco heel erg bedanken voor zijn prachtige zang ondanks zijn ziekte.
Kippenvel momenten als zijn stem klinkt door ons kleine kerkje.
Het was een eer hem bij ons te hebben.
Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.
Hartelijke groet van Marja en Frederik de Groot
------
Peter Lusse, de presentator
Als presentator ben je, nog meer dan aals cabaretier of acteur, dienstbaar aan de avond of het TV-programma waar je deel van uit maakt.
Basisvereiste: Luisteren. En aanvoelen wat de avond, of de opname, nodig heeft. Op TV heb
ik veel voor kinderen gepresenteerd; Kinderboekenweekprogramma's, een magazine over
wetenschap en cultuur. En school-TV; Liedjesman en het verdwenen scheerwijsje. Maar ook
grotemensen-TV; een heuse quiz.
Op het podium een aantal talentavonden en veel bedrijfsevenementen.
Inmiddels zit Peter zo'n 35 jaar in het vak. Maar welk vak precies? Hij is schrijver, vertaler,
cabaretier, zanger, acteur, presentator, trainer en stemacteur. Jeetje, wat een hoop!
Echt bijna alles gedaan wat je in dit vak kan doen. En dus nergens dertig jaar ervaring in,
want steeds iets anders, steeds iets nieuws proberen. En dáár ben ik dus heel ervaren in;
dingen doen waar ik niet ervaren in ben.
Heel klein beetje opscheppen; niet bang om mijn nek uit te steken, nou ja, wel bang, maar ik
doe het toch. Beter gezegd; niet bang om op mijn bek te gaan. Wat maar goed is ook, want dat
laatste gebeurt dan natuurlijk wel es......
-----------
Dag Tineke en Marco,
Het was ons een genoegen kennis met je te maken en met Marco Bakker samen te spelen in het jubileumconcert
van het Lingewaards Mannenkoor.
We hebben genoten van Marco's mooie stem en houden ons zeker aanbevolen voor toekomstige samenwerking.
Olivier Bruning
---------
Wat een prachtige voorstelling was Die Zauberflöte. Het weer werkte ook geweldig mee.
Het was een hele diepte van boven af. Arieta vond het eng om daar op die trap te lopen.
Een grote dikke pluim voor allen daar.
Heb je al wat meer rust, of kan je het nog niet los laten?
Liefs van
Riet
-------
Wij willen het impresariaat hartelijk danken voor de goede samenwerking bij het zoeken en contracteren van solisten.
Namens het bestuur van COV Zaanstreek.
--------
Wij denken met veel plezier terug aan Die Zauberflöte in Ede. Wat was het een mooie belevenis. Geweldig om samen te kunnen zingen, in zo'n setting, met fijne collega's en musici! Ook willen we jullie bedanken voor de goede organisatie. Dat hebben jullie top gedaan met zijn tweeen.
4 en 5 juni heropening van het mooiste openluchttheater in Nederland. Plaats: Ede
Wij zijn als impresariaat gevraagd om productieleider te zijn van de opera Die Zauberflöte van W.A. Mozart. Deze opera werd uitgevoerd t.g.v. de heropening van het Openluchttheater in Ede.
Medewerking werd verleend door de solisten: Jeroen de Vaal, Tamar Niamut, Iris de Koomen, Robbert Muuse, Tineke Roseboom, Kees Jan de Koning, Jonathan Ploeg, Tenar van Kooten, Maike an der Wiel, Mieke Doeschot, Raghna Wissink, Franske van der Wiel, Ruben Olthof en Christina Plein.
Muzikale leiding: Albert Wissink, Regie: Wiebe Göetjes, Orkest: Zauberflöte Orkest, Koor: Koorschool Midden Gelderland, Productie: Tineke Ouwendijk/Henk Serné, Kostuums: Mariecke van der Linden/Geusje Rommerts, Dekor/rekwisieten: Focko Rommerts. Aantal bezoekers: 2000.
-------
COV, Zaanstreek 2016
Na een aantal weken nog even terugdenken aan de uitvoering van de Mattheus Passion op 20 maart j.l. in de Oostzijderkerk te Zaandam.
Een bijzondere ervaring voor het kooor bij het uitvoeren en het publiek bij het beluisteren.
Het was bijzonder omdat het anders werd ervaren dan de zoveelste uitvoering.
Waarin precies? De tempi, de intensiteit van de vertellingen, de aria's, de koren, de instrumenten, de intense stilte na het slotakkoord?
Moeilijk in woorden te bevatten.
Maar zeker is dat ruim 500 bezoekers een mooie zondagmiddag beleefden.
namens bestuur van COV Zaanstreek en dirigent Gerrit Maas wil ik u hartelijk bednaken voor de goede samenwerking en uw aandeel in de uitvoering.
Hans Hoeksema, secretaris
-----------
De Gemengde Zangvereniging Vivente kijkt met grote tevredenheid terug op haar jubileumconcert, de uitvoering van het prachtige oratorium The Messiah van G.F. Händel.
De koorleden hebben na afloop ongelooflijk fijne reacties gekregen, ook van mensen uit de muziekwereld, waaronder zangpedagogen, dirigenten en mensen, die her en der hetzij als lid van een koor dan wel van een orkest actief zijn. Het enthousiasme was groot, zeer groot, bijna om verlegen van te worden.
In de euforie willen wij jou als tenorsolist met een belangrijk en prachtig ingevuld aandeel in de uitvoering heel graag laten delen.
Het was bijzonder fijn met je te werken.
Vevente is jou daar zeer erkentelijk voor en sluit als aandenken aan het concert nog enkele foto's in.
Nogmaals dank en beste groet namens bestuur, dirigent en leden van Vivente en wellicht tot bij een volgende gelegenheid.
Albert Lamberts
------
WATERWEEK MEDEMBLIK OVERTREFT ALLE VERWACHTINGEN: SUPER WEEKEND! (7 , 8 en 9 augustus 2015)
Vele duizenden bezoekers hebben afgelopen weekend drie dagen lang in Medemblik kunnen genieten van een overweldigende Waterweek. Onder ideale weersomstandigheden hebbende vrijwilligers van de Waterwekenorganisatie Medemblik eer gekregen voor hun inzet. Vrijdagavond genoten maar liefst 600 mensen op de Oosterhavenkade bij Culinair aan de kade.
Zaterdag genoten duizenden bezoekers van alle attracties tijdens de nautische dag van o.a. rondvaarten, bezichtigingen (marine schepen en lichtschip Texel), uitdagingen bij de mariniers van de Koninklijke marine en nog veel meer. De Oosterhaven Classic, het jaarlijkse licht-klassieke concert kende een ongelooflijk groot aantal bezoekers op de kade, maar ook in het 40-tal boten en schuiten. Het Noord-Hollands Jeugdfanfare orkest brachten door hun kwaliteit en enthousiasme het publiek in extase, helemaal ltoen ook Marco Bakker en Ivana Goncalves da Costa hun vocale kwaliteiten demonstreerden. Het duizendkoppige publiek genoot zichtbaar en hoorbaar van al dit alent op het ponton in de Oosterhaven.
De zondag werd traditioneel afgesloten met de roemruchte Drakenbootraces, muzikaal omlijst door de bigband NoPressure. De strijd op het water tussen de 15 boten was groot en de finale bij de kleine boten werd zelfs op 0,01 seconde beslist.
Een weekend waar de organisatie, maar ook alle bezoekers en deelnemers, met grote tevredenheid op terugkijken en de lat hoog is gelegd voor de editie van volgend jaar.
---------
ZATERDAG 8 AUGUSTUS UNIEK CONCERT AAN DE OOSTERHAVEN MET AFWISSELEND PROGRAMMA TIJDENS DE WESTFRIESE WATERWEEK MEDEMBLIK.
Zaterdagavond 8 augustus wordt op het ponton in de Oosterhaven Classic georganiseerd met een fantastisch programma verzorgd door het Noord-Hollands Jeugdfanfare orkest en de speciale gasten Marco Bakker en het jonge Medembliks zangtalent Ivan Goncalves da Costa.
Vanaf 20.00 uur wordt het weer genieten, meezingen en meedeinen op en langs de Oosterhaven. Evenals voorgaande jaren is er weer de mogelijkheid om met sloepen en schuiten voor en naast het ponton aan te meren, terwijl na afloop de sluis in de Westerhaven tot middernacht wordt bediend. Alle toeschouwers, vorig jaar toch zo'n 2000, krijgen een bijzonder gevarieerd programma gepresenteerd waarbij uiteraard de deelname van Marco Bakker als grote publiekstrekker kan worden genoemd. Ook de inzet van Ivana, vorig jaar verrassend door Ernst Daniel Smit in het programma opgenomen, zal weer vele harten sneller doen kloppen.
De weersvoorspellingen worden nadrukkelijk in de gaten gehouden, maar grote parasols op de kade zullen in ieder geval voldoende bescherming bieden tegen zon dan wel regen. Uiteraard is dit bijzondere licht klassieke concert vrij toegankelijk en wordt er weer op een grote belangstelling gerekend.
-------UIT DE MAASROUTE - DONDERDAG 17 APRIL 2014
door Jan van Oudheusden.
MINUTENLANG APPLAUS VOOR JOHANNES PASSION
De Waalwijkse Sint-Janskerk bood zondagmiddag 13 april een waardige ruimte voor een bijzondere uitvoering van de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach.
Bijzonder, omdat het de eerste keer was dat dit oratorium uit 1724 - het oudere broertje van Bachs veel bekendere Mattheus Passion - in Waalwijk werd opgevoerd. Bijzonder ook, omdat het een eenmalige zeer vruchtbare samenwerking betrof tussen twee in eigen woonplaats gerenommeerde klassieke zangkoren. Het Waalwijkse kamerkoor Tourdion liet zijn stemmen samenklinken met die van Koorgroep Oosterhout. De 27-jarige dirigent van beide koren, Rick Muselaers, was de verbindende schakel. Niet minder dan 58 koorleden vulden het podium. Het barokorkest Collegium Instrumentale Eindhoven zorgde voor professionele begeleiding. Zes solisten namen de aria's voor hun rekening. Als muzikaal zijlichtje fungeerde een groep van tien Waalwijkse en Oosterhoutse scholieren, met een kleine inbreng.
De kerk was tot de laatste plaats gevuld. De 450 bezoekers werden niet teleurgesteld. De koorpartijen en de aria's, alle welluidend vertolkt, werden verbonden door de recitatieven van de Australische tenor Scott Welstead, in zijn rol van Evangelist. Met zijn heldere stem en duidelijke dictie leverde hij een belangrijke bijdrage tot het geheel. Naast hem imponeerden de bassen Kees van Hees (als een krachtige Jezus) en Frank Hermans( die de rollen van Petrus en Pilatus vertolkte). Erik Janse (tenor), Lieke Beirnaert (alt) en Kathelijn van Dongen (sopraan completeerden het zestal solisten. Het instuderen van het veeleisende repertoire had van de koorleden maandenlang geconcentreerd repeteren geëist. Deze inspanning leverde een stemmige en oorstrelende voorstelling op. Het beginkoor Herr, unser Herrscher kwam nog wat aarzelend over, maar latere koralen, zoals het prachtig a capella gezongen Durch dein Gefängnis of het mooie, etherische Ruht wohl, ihr heilige Gebeine oogstten alom bewondering. Het daverende, minutenlang aanhoudende applaus was een terechte beloning voor deze muzikale megaprestatie.
---------
UIT WEEKBLAD WAALWIJK/DRUNEN - DONDERDAG 17 APRIL 2014
STEMMIGE UITVOERING JOHANNES PASSION IN WAALWIJKSE SINT-JAN.
Zondagmiddag 13 april bood de Waalwijkse Sint-Janskerk een waardige ruimte voor een bijzondere uitvoering van de Johannes Passion van Johann Sebastiaan Bach. Bijzonder omdat het de eerste keer was dat dit oratorium uit 1724 - het oudere broertje van Bach's veel bekendere Mattheus Passion - in Waalwijk werd opgevoerd. Bijzonder ook, omdat het een eenmalige zeer vruchtbare samenwerking betrof tussen twee in eigen woonplaats gerenommeerde klassieke zangkoren. Het Waalwijkse kamerkoor Tourdion liet zijn stemmen samenklinken met die van Koorgroep Oosterhout. De 27-jarige dirigent van beide koren, Rick Muselaers, was de verbindende schakel. Niet minder dan 58 koorleden vulden het podium. Het barokorkest Collegium Instrumentale Eindhoven zorgde voor professionele begeleiding. Zes solisten namen de aria's voor hun rekening. Als muzikaal zijlichtje fungeerde een groepje van tien Waalwijkse en Oosterhoutse scholieren met een kleine inbreng. De kerk was tot de laatste plaats gevuld. De 450 bezoekers werden niet teleurgesteld. De koorpartijen en de aria's, welluidend vertolkt, werden verbonden door de recitatieven van de Australische tenor Scott Wellstead, in zijn rol van Evangelist. Met zijn heldere stem en duidelijke dictie leverde hij een belangrijke bijdrage aan het geheel. Naast hem imponeerden de bassen Kees van Hees (als een krachtige Jezus) en Frank Hermans (die de rollen van Petrus en Pilatus vertolkte). Erik Janse (tenor) Lieke Beirnaert (alt) en Kathelijn van Dongen (sopraan completeerden het zestal solisten. Het instuderen van het veeleisende repertoire had van de koorleden maandenlang geconcentreerd repeteren geëist. Deze inspanning leverde een stemmige en oorstrelende voorstelling op. Het beginkoor Herr, unser Herrscher kwam nog wat aarzelend over, maar latere koralen, zoals het prachtig a capella gezongen Durch dein Gefängnis of het mooie, etherische Ruht wohl, ihr heilige Gebeine oogstten alom bewondering. Het daverende, minutenlang aanhoudende applaus was een terechte beloning voor deze muzikale megaprestatie.
-----
OPEN PODIA
Zondagmiddag 12 oktober 2014 en op zondagmiddag 1 februari, 5 april en 10 mei 2015.
-----
MARCO BAKKER IN DE EXPORT
Begin 90-er jaren van de vorige eeuw, in 1991, komt een filmploeg van Omroep Veronica naar Sisophon, een stadje bij de Cambodiaans-Thaise grens. Daar werkt Rob Overtoom voor Artsen zonder Grenzen. Rob is arts, gespecialiseerd in tropische ziekten en doet z'n werk graag. Ankerpersoon voor een tv item is de beroemde zanger Marco Bakker. Er wordt een aflevering gemaakt, waarbij heer Bakker Dr. Rob interviewt over zijn werk als arts in deze grens provincie. Rob vertelt onder meer over een blinde man die verderop in de straat woont met z'n gezin van 5 kinderen. De man heeft een schamel inkomen van het verkopen van water langs de huizen in't stadje dat geen waterleiding heeft. Iedere morgen trekt de blinde man, geleid door een van zijn kinderen, een kar met een groot olievat erop naar de rivier. Daar schept hij het vat vol met rivier water en trekt de stad in naar z'n klanten tot het vat leeg is. Zo onderhoudt de blinde man zijn gezin. Nou, dat vindt de Veronica TV ploeg een mooi item. Als de Veronica ploeg, inclusief Marco B op de veranda voor het huisje van de familie zit, maakt een van hen een polaroid foto van de familie. Dan zakt de veranda opeens met een knal in elkaar doordat alle omwonenden die foto ook willen zien.. Veranda kapot, niet te repareren.
Heer Bakker zegt: "Hier moet wat gebeuren; wat kost een nieuw huisje?" Antwoord: "$ 1600,- ", Ok, zegt Marco, ik betaal dat".
Hij houdt zijn woord en na enige tijd staat er een mooi houten huisje. Als Rob er op bezoek is, op de dag dat het huisje wordt ingewijd door een Boeddistische monnik, vraagt de blinde man wat de naam van de gulle gever is. Rob antwoordt: Marco Bakker en schrijft z'n naam op een stuk papier dat aan de monnik wordt gegeven.
Het voltallige gezin, blinde man, vrouw en kinders en de genodigden scanderen meteen in koor: Mar-co Bak-ker, Mar-co Bak-ker, Mar-co Bak-ker, Mar-co Bak-ker, Mar-co Bak-ker, Mar-co Bak-ker, Mar-co Bak-ker, en de monnik herdenkt Marco in de gebeden die hij gedurende de ceremonie opzegt.
Waarschijnlijk staat op het huisaltaar van deze familie, naast het beeld van de buikige Boeddha, een foto van de sympathieke en gulle heer Bakker. Zijn beeltenis deelt daar mee in de dagelijkse offergaven die op dit huis-altaar worden geplengd.
Opgetekend door Hubert van Onna, tijdens zijn bezoek aan Rob Overtoom in Cambodia, januari 2014
Rob Overtoon werkt nog steeds in Cambodja, waar hij heel goed werk verricht.
Eventuele spontane donaties die door dit verhaal geinspireerd worden kunnen worden verzameld door de heer van Onna.
Hubert garandeert dat via Rob 100% van het geld gedoneerd wordt aan gezinnen in Cambodja, die het goed kunnen gebruiken.
Hubert gaf zelf een paar jaar geleden 100 Euro. Rob gaf dit aan een weduwe van 40 jaar in een dorp 8 km landinwaarts:
De dame kocht een fiets, fietste naar de haven, kocht vis in en verkocht dat in haar dorp: Is nu financieel zelfstandig en de kinderen kunnen naar school.
Micro krediet dat niet terugbetaald hoeft te worden.
------
Voor u gehoord:
'Zanos"'
Het Zuid-Slavische woord voor verrukking of vervoering; er wordt een streling van het sentiment mee beoogd. De rijke cultuur van de Balkanlanden en Rusland biedt een schat aan muzikaal erfgoed waarin eindeloos gegraven kan worden en waarin de muziek met compassie voor het oprapen ligt.
Het was deze folkore die componisten als Bartok, Strawinsky, Moussorgsky en vele anderen een eindeloze bron van inspiratie bezorgden voor hun composities.
Met muziek uit het gebied dat tussen de Miljacka, de rivier die door Sarajevo stroomt en de Wolga ligt hebben we een bloemlezing van Balkanliederen en Russische folklore vastgelegd. Veelal in een traditionele bewerking en bezetting maar soms ook een beetje eigenwijs echter zonder pretentie in het maken van een 'cross-over', waarom zouden we...?
Het project is een reis geworden dat ons door het gebied tussen de geboorteplaatsen van Mile Lukic en Svetlana Tratch voerde; Sarajevo (Bosnië) respectievelijk Kazan (Rusland). Onderweg hebben we kunnen genieten van de muzikale erfenis waarvan we met groot respect en een nimmer aflatend streven naar 'Zanos' een selectie hebben vastgelegd. Een reis met muziek 'van Miljacka tot Wolga' of misschien toch ook een beetje 'van Waal tot Wolga'?
Deze CD is te verkrijgen bij Gerie Daanen, Weurt, tel. 024-6750612 e-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. www.geriedannen.com
--------
MARCO BAKKER
GEPUBLICEERD 04-09-2013
Kasteelconcert laat 'Parel van Gelderland' glanzen als nooit tevoren.
Vorden - ...Want Vorden is de parel, van ons mooi Gelderland!' Iedereen in het publiek en op het podium, zong het Vordens volkslied zaterdagavond uit volle borst mee. Het was het slotlied van het jubileumconcert 'Eine musikalische Reise von Wien nach Berlin' te ere van het 100-jarig bestaan van de Achtkasteelentocht. De betrokkenen bij deze grandioze show lieten de parel glanzen als nooit tevoren.
De stichting jubileumconcert 100 jaar Achtkasteelentocht zette de regio en de oudste bewegwijzerde fietsroute van Nederland op de kaart met dit concert waarvan topsolisten Marco Bakker, Irma ten Brinke, Frank Fritschy en het Vordense zangtalent Timmy Lingen samen met het Gelders Opera- en Operette Gezelschap (GOOG) het vocale deel verzorgden. De muzikale leiding was er van het orkest Bronckhorst Wind Symphony onder leiding van dirigent Joop Boerstoel. De dansers van Aventus Dans en Danscentrum Dwars en natuurlijk het prachtig aangelichte Kasteel Vorden zorgden dat het niet alleen een avond werd waarop het gehoor werkelijk gestreeld werd, maar dat het ook een lust voor het oog was. Zelfs de bemoeienis van Pluvius werd door de artiesten teniet gedaan. Met bakken kwam het naar beneden toen Joop Boerstoel in een Weense Fiaker naar het podium werd gebracht. In een mum van tijd schudde hij de druppels van zich af toen hij het subliem spelende orkest door het voor de pauze met name klassieke repertoire leidde. Composities van onder meer Mozart, Léhar en Strauss passeerden de revue. De reis van Wenen naar Berlijn ging niet over een lange, rechte weg door een eentonig landschap. Gevarieerd waren zowel de gekozen nummers als de stemmen van de vocalisten. Krachtig was de inbreng van bariton Marco Bakker. Irma ten Brinke bracht het publiek in vervoering met haar welhaast ontroerende sopraanstem en tenor Frank Fritschy bewees in kastelendorp waarom hij tot de meest veelzijdige concertzangers van Nederland behoort.
Ook toen de muziek even stopte, was het genieten geblazen. Een deel van het publiek begaf zicht tijdens de pauze naar het horecadorp. De Vordense horeca hadden een sfeervolle plek gecreëerd waar de lekkerste hapjes en drankjes uit Duitsland, Oostenrijk en de eigen Achterhoek te verkrijgen waren.
Nadat iedereen weer plaats had genomen, vervolgde muzikaal leider Boerstoel de reis naar wat misschien de toeristische hotspots van de Duitstalige muziek genoemd kunnen worden. Daar was ook de Vordense Timmy van Lingen te vinden. Hij zong onder ander het lied 'Ich war noch niemals in New York' van de Oostenrijkse zanger Udo Jürgens. Het feest der herkenning was helemaal compleet toen hij Matthias Reims kraker 'Verdammt Ich lieb dich' en een Schlager Parade ten gehore bracht.
Het enige niet-Duitstalige lied werd vlak voor de toegift gezongen. De Achterhoeker is van nature nuchter, maar als hij eenmaal een droom heeft, dan wordt die ook verwezenlijkt. En daar was Marcel Leferink, voorzitter van de Stichting Jubileumconcert 100 jaar Achtkasteelentocht en kersvers Lid in de Orde van Oranje-Nassau, zichtbaar van onder de indruk. 'Ik ben enorm trots op Vorden! 'Met hem waren dat onder meer de Commissaris van de Koning, alle wethouders van de gemeente Bronckhorst, Marco Bakker en de honderden andere aanwezigen de allemaal het Vordens Volkslied uit volle borst meezongen.
De volgend reis gaat over twee jaar naar Spanje en Portugal.
-----
ANDRE POST,
Uit de Stentor d.d. 20 september 2013
door Maarten Mestrom
DOORLEEFD REQUIEM IN DE GROTE KERK
Apeldoorn - Ik herinner me van de uitvoering van Verdi's Requiem door het Bachkoor in 2006 vooral het spektakel. De Apocalyps als vette negentiende-eeuwse opera met schallend koper, donderende pauken en loeiende tenoren. Hetzelfde Requiem, vrijdagavond in de Grote Kerk door Bachkoor Apeldoorn in samenwerking met Toonkunst Arnhem en Het Gelders Orkest, liet een heel andere indruk achter. Natuurlijk was er dat ordinair swingende Dies Irae dat een aantal keren terugkomt en nog steeds spectaculair was het schetteren en tetteren van de laatste bazuinen door vier HGO koperblazers hoog op de zijbalkons van de Grote Kerk, maar het was niet meer de hoofdzaak. Dirigent Joop Schets boorde in het verhaal, het pianissimo en in de contrasten een nieuwe laag aan: filosofischer, emotioneler, doorleefder. Hier kwam niet het beeld van Verdi naar voren van een gearriveerd operaroutinier die zijn gelikte kunstje gebruikt om een Requiem te schrijven, maar een componist die aan het einde van zijn leven is en ondanks alle successen en mislukkingen de betrekkelijkheid van al het menselijk streven onder ogen komt: uiteindelijk eindigend in een zacht gefluisterd libera me.
Dat wil niet zeggen dat er geen inhoudelijke opmerkingen zijn. De stemmen van het solistenkwartet kleurden, zeker in het begin, lang niet altijd optimaal bij elkaar. De mooiste, meest evenwichtige en expressieve bijdragen waren van de Sloveense mezzo Barbara Kozelj, onder meer in het Lux Aeterna, al was de extreme hoge noot van de Nederlandse sopraan Kim Savelsbergh in het Offerorio ook zeer gedenkwaardig. Tenor André Post was op zijn best in het fraaie Ingemisco. Bas Van de Wetering leverde over de hele linie een degelijke maar niet uitzonderlijke prestatie.
Maar het was vooral de gelaagde zeggingskracht van dit - dus toch echt mooie - Requiem die de grote prestatie was van dirigent, koren, solisten en orkest.
------
ANDRE POST,
Uit de Gelderlander d.d. 23 september 2013
door John Bruinsma
TOONKUNST EN HGO BEWIJZEN VERDI EER
Arnhem- het Requiem van Giuseppe Verdi is een geniale, duizelingwekkende muzikale achtbaan. Je moet de rit maar aandurven. Toonkunst Arnhem en het Bachkoor Apeldoorn deden het, vrijdag in Apeldoorn en zaterdag in een bijna vol Musis Sacrum, onder leiding van dirigent Joop Schets. Dat ging niet rimpelloos, maar ze vlogen niet uit de bocht. De samenwerking tussen de koren is ingegeven door een uitdaging die volgend jaar wacht: de uitvoering van het War Requiem van Benjamin Britten ter gelegenheid van de zeventigjarige herdenking van de Slag om Arnhem, met het Gelders Orkest. Bij wijze van warming-up deden ze Verdi's Requiem, juist in het 200e jaar na diens geboorte. HGO bood het 150 mensen sterke combinatiekoor zaterdag in Musis Sacrum een degelijk, kwalitatief sterk fundament om op te bouwen. In de passages waar nuance is vereist, moest het koor soms aanklampen. Zo bleek het Sanctus een lastige klus. Maar daar waar kracht wordt gevraagd, zoals in het Dies irae, klonk het geheel ronduit indrukwekkend. Van de solisten bleek mezzosopraan Barbara Kozelj nog het beste in vorm, Kippenvel kreeg je bij haar Lacrimosa. Ook sopraan Kim Savelsbergh liet een goede indruk achter, al gold dat niet voor alle passages, De dames wonnen het hoe dan ook van de heren. Dat tenor André Post en bas Bert van de Wetering goede zangers zijn, bleek in de stukken met een lager tempo, maar ze missen de kracht die het drama in dit opera-achtige Requiem nadrukkelijk vereist. Voor de keus om dit moeilijke werk uit te voeren, past hoe dan ook waardering. Het moet ook een feest zijn om dit te doen - en aan het spelplezier ontbrak het ook bepaald niet. Dat gevoegd bij de pluspunten, zoals het grootse einde in het Libera me, maakt van deze uitvoering één waarmee je kunt thuiskomen.
------